در راستای افزایش همکاری های فرهنگی، تفاهم نامه همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام استان امضا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، تفاهم نامه همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام استان با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد محسن دعایی، مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام استان امضا شد.

امضای تفاهم نامه اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام استان

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی متولیان اصلی کتاب و کتابخوانی هستند، گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور به لحاظ ساختار، نیروی انسانی و … از ظرفیت های بالایی برای تولیت حوزه کتاب و کتابخوانی برخودار است و لذا این نهاد و مجموعه کتابخانه های عمومی در حاکمیت و ساختار نظام برای توسعه فضاهای کتابخانه ای و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تعیین شده اند.

وی با اشاره به تغییر کاربری کتابخانه های عمومی، افزود: امروزه کتابخانه های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی و مراکز آموزشی غیررسمی به صورت رویداد محور در حال پاسخگویی به نیازهای دانشی و اطلاعاتی جامعه هستند.

سبزیان، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام خراسان رضوی را موسسه ای نخبه دانست که در سطح ملی و بین المللی فعالیت می کند و اظهار داشت: این برای مجموعه کتابخانه های عمومی فرصت مغتنمی است که با استفاده از این ظرفیت در مسیر توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی حرکت پرشتاب تری داشته باشد.

امضای تفاهم نامه اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام استان

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید محمد محسن دعایی، مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام خراسان رضوی گفت: امید است بتوان فرهنگ علم و علم آموزی را در جامعه ایمانی کشور تقویت کرد.

وی با بیان اینکه اسلام هیچ ارزشی را بالاتر از علم نمی داند، گفت: علم نافع، قداستی الهی دارد که از علم توحیدی سرچشمه می گیرد. علمای بسیاری بر این مسئله اتفاق نظر دارند که علوم صرف و تجربی جزئی از علوم دینی است و لازم نیست حتما در روایات و احادیث به دنبال علوم دینی بگردیم.

محمد محسن دعایی با اشاره به فعالیت های موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام استان، افزود: حرکت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام خراسان رضوی در جامعه با نگاه جامعه سازی و تمدن سازی به اسلام و با توجه به ماموریت این موسسه در جبهه دوم، است. سعی ما بر این است تا با تولید محتوا با استفاده از علوم دینی راهکارهای مناسبی را در همه مشکلات زندگی اعم از خانواده، اجتماعی و … به مردم نشان دهیم.

وی اظهار داشت: کتابخانه ها از ظرفیت مناسبی برای دسترسی آسان مردم به این آثار در راستای سلامت جامعه و ترویج علوم دینی برخوردار هستند.

گفتنی است، طی این تفاهم نامه مقرر شد اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نسبت به کمک به تامین منابع (کتاب و نشریه) مورد نیاز کتابخانه های موسسه که امکان استفاده عموم از آنها وجود داشته باشد در قالب کتابخانه های مشارکتی، عضویت رایگان طلاب، همسر و فرزندان طلاب در کتابخانه های عمومی در مناسبت های مختلف، ارائه مشاوره های فنی و تخصصی برای راه اندازی و توسعه کتابخانه های موسسه در سراسر استان، ارسال پوستر و اقلام فرهنگی و تبلیغی نهاد به موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، برگزاری برنامه‌های فرهنگی مثل اجرای نقد، بررسی و رونمایی کتاب، جشنواره کتابخوانی رضوی، معرفی کتاب، نشست‌های کتابخوان و استفاده از لوگوی موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام در تبلیغات جشنواره رضوی، خرید متمرکز کتاب از انتشارات موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، زمینه سازی جهت آشنایی طلاب و خانواده ایشان با کتابخانه ها و استفاده از کتابخانه های عمومی و ظرفیت محققین وپژوهشگران موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام اقدامات لازم را انجام دهد.

در مقابل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام خراسان رضوی نسبت به فراهم کردن امکان استفاده عمومی از کتابخانه های عمومی مشارکتی موسسه، همکاری و مساعدت به منظور معرفی طلاب منتخب در کتابخانه های عمومی به منظور ارائه خدمات راهنمایی، مشاوره و سخنرانی در موضوعات دینی، فقهی، ایجاد کلاس های مشاوره و پاسخ گویی به شبهات در کتابخانه ها به ویژه در ایام و مناسبت های مذهبی، معرفی کتاب توسط طلاب در خلال برنامه های مناسبتی و حضور شخصیت های حوزوی در جلسات نقد، معرفی و نشست های کتابخوان، مشارکت در برگزاری برنامه‌های فرهنگی، همکاری به منظور برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه آسیب های اجتماعی، ارائه خدمات مشاوره ای، تحصیلی و آموزش مهارت های زندگی در کتابخانه های عمومی، نیازسنجی وتولید محتوا درحوزه کودک (تولید کلیپ)، اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی استان با تشخیص موسسه، برگزاری دوره های آموزشی سبک زندگی و همکاری و مشارکت جدی در ارائه نظر به تمدن نوین اسلامی و علوم وابسته و برگزاری همایش ها، دوره ها و کارگاه های مربوط به این عنوان به صورت مستمر اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

امضای تفاهم نامه اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام استان
امضای تفاهم نامه اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام استان
امضای تفاهم نامه اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام استان