آئین رونمایی از کتاب “درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد” در محل اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد. 

در ابتدای جلسه جناب حجت الاسلام والمسلمین سبزیان رئیس اداره کتابخانه های عمومی خراسان نسبت به موضوع اعتیاد و اثرات خانمانسوز آن در جامعه جهانی به ویژه کشورمان ایران و توجه به دستورات و مبانی دینی در حل این معضل اجتماعی  نکاتی را بیان کردند. ایشان اعتیاد را سلاح خاموش دشمن برای عقب راندن جوانان از عرصه انقلاب و پیشرفت های آن و رفع این معضل را گامی مهم در جهت نیل به اهداف انقلاب در گام دوم آن برشمردند.

 در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید محمد محسن دعایی مدیر عالی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام  که کتاب عنوان شده در انتشارات این موسسه به چاپ رسیده است خوشحالی خود را بابت حضور در جلسه رونمایی از اثری فاخر و بی نظیر در اثبات توانمندی دین اسلام در مدیریت جوامع اسلامی در بعد اثباتی و نفی ابراز داشتند. ایشان فرمودند دین باید ظرفیت هدایت جامعه را داشته باشد و الا موجب خلل و نقص در جکمت الهی خواهد شد.  قرائت حداقلی از دین و محدود کردن آن به نجاسات و طهارات،  ظلم محرز به دین بوده و این مسئله منجر به خانه نشینی دین خواهد شد در حالی که انقلاب اسلامی ایران اثبات کرد دین اسلام ظرفیت حداکثری پیاده سازی مدل های تمدنی را در عرصه اجتماعی نیز داراست.

 توجه به این نکته زمانی پر رنگ خواهد شد که بدانیم بالغ بر ۴ میلیون انسان فریب خورده و مصدوم در کشور گرفتار یک مسئله شیطانی به نام مواد مخدر هستند. ضریب نفوذ این آسیب را نیز می دانیم که چگونه یک انسان با استعمال مواد مخدر در آستانه و حتی منتهای سقوط از هویت انسانی و الهی قرار می گیرد سقوطی که محدوده به فرد نبوده و به جامعه نیز تسری پیدا کرده و  طیف گسترده ای از جرم ها را نیز شامل می شود.

 حال سوال این است که آیا دین اسلام قادر است فرد آلوده و در آستانه نابودی را به زندگی طبیعی خود برگردانده و اثرات منفی این افیون را از جسم، روح و زندگی این فرد بزداید یا نه.

 موسسه مطالعات راهبردی با ارائه یک بسته روشی مبتنی بر فقه شیعی و دانش روز توان خود را در مواجهه با مسائلی از این دست به اثبات رسانده است. تبدیل مسئله به شبکه مسائل و دعوت از کارشناسان و نهایتاً دستیابی به یک مدل علمی و ده ها راهکار موجود در آن مدل نسبت به موضوعات مختلف من جمله ترک اعتیاد از مهمترین رئوس این بسته روشی هستند.

ایشان در ادامه فرمودند مسئله این نیست که اسلام نمی تواند پاسخگوی اجتماعی و آسیب زدایی از ارتباطات و تعاملات اجتماعی باشد بلکه مسئله این است که ما نیاز های خود را به اسلام عرضه نکرده ایم تا بتوانیم به صورت اجتهادی، مدل سازانه و کارا این مسائل را حل کنیم.

 بخش دوم صحبت های ایشان مربوط به موضوعیت خاص مسئله اعتیاد بود. ارائه آمارهایی تکان دهنده در مسئله اعتیاد و مواد مخدر، موضوعی بود که توجه همه حضار در این جلسه را به خود جلب کرد. آمارهایی نظیر اینکه، گردش مالی مواد مخدر در دنیا بیش از ۵۰ میلیارد دلار است. در افغانستان سالانه حدود ۶ میلیون تن مواد مخدر تولید میشود.  در ۲۲ سال گذشته ۱۴ هزار تن مواد مخدر در کشور کشف شده است و این یعنی کشور ما محط نظر دشمنان است تا جوانان این کشور به لحاظ سلامت جسمی و روحی در پایین‌ترین حد بوده و از هرگونه خدمت رسانی به خود خانواده و جامعه محروم باشند.  اعتیاد به مواد مخدر نیز از نکات قابل توجه  و تاسف برانگیز آماری است.  سالانه در دنیا ۱۸۳ هزار نفر جانشان را به خاطر استعمال مواد مخدر از دست میدهند. تاکنون بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ شهید و  ۱۲,۵۰۰ جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر در کشور تقدیم شده است. ۶۵ % همسر آزاری ها، ۵۵ % طلاق ها، ۲۰ % منکرات، ۲۳ % خشونت ها و ۲۱ % معتادان دارای مدرک لیسانس فوق لیسانس و دکتری هستند. این در حالی است که وقتی در برهه ای نیروی انتظامی وارد میدان مقابله با مواد مخدر شد ۹۰ % جرائم کاهش پیدا کرد. با توجه به آماری که بیان شد و نظر به محوری بودن این موضوع در ساحت اجتماع و دغدغه مندی مقام معظم رهبری نسبت به آن، انتظار این است که مقام های عالی کشور و ستاد های مربوطه، این مجموعه فاخر را مورد توجه قرار داده و در راستای  پیاده سازی این مدل بی رقیب جدیت لازم را از خود نشان دهند چرا که با وجود این کار علمی به عنوان مدل و الگوی ترک اعتیاد از این باب که مطالعات علمی مقدمه و لازمه کار میدانی است باید گفت دیگر حجت به نوعی بر همگان به ویژه کارگزاران و مسئولان اجرای ذیربط تمام است. در این راستا موسسه مطالعات راهبردی نیز آمادگی خود را برای ارائه بسته های لازم علمی، آموزشی به جهت محتوا و کادر به طور کامل در اختیار آنها قرار خواهد داد. امیدواریم در آینده ای نه چندان دور بسته پیشگیری از اعتیاد را نیز تهیه و قدمی دیگر در راستای خدمت رسانی به جامعه برداریم.

 در ادامه جلسه جناب حجت الاسلام والمسلمین وکیلی نویسنده کتاب “درسنامه الگوی ترک اعتیاد” ضمن تبریک  سالروز ازدواج مبارک امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیها از دست اندرکاران برگزاری این آیین تشکر نموده و از اینکه در رساندن پیام تمدنی اسلام و خدمات مدل سازانه آن به جهان تلاش می‌کنند قدردانی کرد. در ادامه ایشان نکاتی را نسبت به این کتاب بیان فرمودند، از جمله اینکه پیش فرض این کتاب این است که با بررسی گزاره های دینی میتوان به این نتیجه رسید که راهبری زندگی انسان به طور کامل و دقیق در ساحت دین بیان شده و گزاره های کافی در دین اسلام برای این منظور وجود دارد منتهی نگاه غیرسیستمی و تمام جهت به مسائل بویژه مسئله اعتیاد تاکنون منجر به عدم موفقیت آن شده است.ضریب موفقیت ۵ درصدی در مدلهای ترک اعتیاد موجود و هزینه‌های بالای مقابله با اعتیاد و ترک معتادان از ابعاد مختلف بسیار مهم این مسئله است که برای افزایش این ۵ % به حدود ۷۰ % لاجرم باید به مدل های جدیدتر روی آورد. 

در ادامه ایشان محوری ترین مباحث این کتاب از حیث راهبرد هایی که این کتاب در فضای ترک اعتیاد  بدانها ورود کرده است را بیان کردند:

  1.  اراده درمانی. یکی از مهمترین و نقطه شروع روند ترک اعتیاد است.
  2.  محبت درمانی. به طوری که محبت خدا سپری است که همه مشکلات را به خود جذب میکند و مانع اصابت آنها به روح و جان انسان می شود.
  3. شیطان-شناخت درمانی. تاثیرگذاری شیاطین در زمینه مفاسد اجتماعی که مورد غفلت عموم است و البته این مسئله پشتوانه های نقدی و فلسفی فراوان دارد.
  4. اجتماع درمانی. پیوندهای اجتماعی درست، تسهیل کننده روند ترک اعتیاد هستند و موجب بالا بردن عزت نفس و کرامت اجتماعی فرد می شوند.

در پایان ایشان به نکات مهمی اشاره کردند:

  • مخاطب این کتاب راهنمایان ترک اعتیاد هستند نه خود معتادان.
  • پیش بینی ما این است که در شرایط فعلی و اقتضائات اجتماعی، اجرایی و سیاسی موجود، ۷۰ % این طرح موفق به ترک دادن معتادان خواهد شد و در صورت اجرای کامل آن پیشرفت ۱۰۰ درصدی خواهد داشت.

در ادامه این جلسه  برش هایی از کتاب فوق قرائت شد و در نهایت به برخی از سوالات حاضران فیزیکی و مجازی توسط نویسنده کتاب پاسخ داده شد و  در پایان  از این کتاب رونمایی و به هر یک از حاضران یک جلد از این کتاب ارزشمند و کاربردی هدیه شد.