حجه الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان ضمن بازدید از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، در رابطه با هماهنگی آیات قرآن کریم فرمودند:
درک نظام مند
می فرماید اگر این کتاب «مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ» (نساء: ۸۲) بود در آن اختلاف زیاد می دیدید یعنی این کار فقط خداوند است که می تواند این هماهنگی و هارمونی را بین این آیات و بین این مطالب ایجاد کند؛ یعنی خلق دانه دانه ی اینها، آنقدر هنر خاص خدا نیست که بی اختلاف بودن اینها هنر خاص خداست. ما در حوزه معمولا دنبال کشف هر معرفتی زیر پوست دانه دانه ی این آیات هستیم حالا اگر همه اش هم باشیم و اینها. کمتر در هماهنگی بین اینها و رابطه ی بین اینها تأمل می کنیم. آن وقت برویم تأمل کنیم در رابطه ی بین اینها، می شود همان حرفی که دوستان و اساتید این مؤسسه می زنند؛ درک نظام مند دین، ساختارمند، سیستماتیک یعنی رابطه ها را کشف کنیم.
نظام دادن؛ امری فراعلمی است
اساسا کار علم هم دسته بندی است، نظم دادن است. نظام دادن، کار یک چیزی است فراعلم. علم به معنای رایج کلمه، مرتب دارد تخصص ها را بیشتر می کند، بسته بندی های معرفتی را افزایش می دهد، برای اینکه بتواند اینها را نگهداری کند. مثل مصالح فروشی که مصالح را آنجا طبقه بندی می کنند. اینجا گچ هست، اینجا سیمان هست، اینجا آهن هست اینجا چوب هست، اینجا شیشه هست . به این می گویند نظم؛ این نظم علمی است که شما باید در مقام کاربرد این مصالح، یک معماری بکنید. یک نظامی را باید طراحی کنید.
هنر برجسته ی خداوند در قرآن
معمار است که تعیین میکند در این نظام ساختمان، شیشه کجا باشد، سیمان کجا باشد، میلگرد کجا باشد. خدا، هنر برجسته ی خودش را در قرآن معماری قرآن می داند. نظام قرآن می داند که در آن اختلافی نیست نه مفردات قرآن. حالا مفردات قرآن هم درست است دارای اعجاز الهی است ولی می فرماید اگر کلیت این قرآن از جانب غیر خدا بود «لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثِیراً» (نساء: ۸۲) این خیلی حرف سنگینی است به نظر من. جور کردن اینها با همدیگر کار خاص خود خداست. کار برجسته ی خدا رابطه ها است تا دانستن هر یک از این اجزا.
شبکه های اجتماعی