انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نیز به پایان رسید و جناب دکتر پزشکیان منتخب این رقابت مهم کشوری گردید.

به این مناسبت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی جلسه ای با موضوع تحلیل پسا انتخابات برگزار کرد. مدیریت محترم موسسه؛ حجه الاسلام والمسلمین دعائی در این نشست در رابطه با این رویداد با اهمیت نکاتی را بیان کردند که در اینجا خلاصه ای از اهم مطالب ذکر شده تقدیم می گردد.

در کار برای خدا شکست معنا ندارد

کسی که به وظیفه عمل کند یا در این دنیا به حسب ظاهر موفق است و در آخرت هم موفق است و یا اینکه در این دنیا به حسب ظاهر شکست می خورد اما اجر و ثواب او نزد خدای متعال باقی است. امور عالم امور برآیندی است نه نقطه ای. عزیزانی که در این یک ماه درگیر انجام تکلیف الهی برای عمل به توصیه های رهبری معظم دامت برکاته بودند و وارد میدان کارزار انتخاباتی شدند، اگر برای خدای متعال وارد این مسیر شدند پیروز واقعی هستند. بنابراین حس انفعال و افسردگی و منفی قلبی و روحی بر اساس ارجاع به این نگاه عمیق توحیدی، چندان حالت شایسته ای نیست.

انتخابات ریاست جمهوری 1403

توجه به ابعاد مختلف انتخابات ریاست جمهوری

نباید تلقی ما از امور اجتماعی تک ساحتی باشد. این رویداد مهم سیاسی انتخابات ریاست جمهوری، لایه های متعددی دارد. آیا توانمندی نظامی که ادعا می کند من نظام سیاسی اسلامی و شیعی هستم در این که عالی ترین مقام اجرایی آن به شهادت می رسد، ظرفیت این را دارد که هنوز جهلم این مقام برگزار نشده است، بتواند با بسیج امکانات ملی و تمهید مقدمات، جایگزین او را برای کشور فراهم کند این را آورده ی کدام نظام حساب می کنید.

عبرت های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

انتخابات ریاست جمهوری

ضرورت طراحی مدل برگزاری یک انتخابات شایسته

ما به ضرورت ارتقای اخلاق و تقوا در مقیاس ملی نیاز داریم. انتخاباتی که برگزار شد، شاخص مراعات اخلاق و تقوار در آن خیلی درخشان نبود. طبیعت این رویداد در دنیای مدرن طبیعت گناه آلود است. دروغ، شیطنت، پول پاشی و خرید آراء، فریب برای جذب مخاطب اصالت دارد. چرا؛ چون در منطق دموکراسی غرب، قدرت اصالت دارد. در دنیای معاصر انتخابات را پول اداره می کند.

اما آیا ما به عنوان نظام اسلامی مجاز هستیم این الگو را پیاده سازی کنیم؟ مدل برگزاری یک انتخاب شایسته در طراز تمدن اسلامی چیست؟ آیا ما این مدل را تولید کردیم؟ آیا آن را تبدیل به فرهنگ کردیم؟

کسی خودش را در معرض انتخاب مردم قرار می دهد مجاز است رقیب خود را تخریب کند؟ به او تهمت بزند؟ در نظام اسلامی به این فرد باید اجازه فعالیت داده بشود؟

نقد اساسی بنده به عنوان یک دانش پژوه اسلامی این است که بزرگان نظام برای جبران این نقطه سیاه در انتخابات تلاش تئوریک و بعد تلاش قانونی و بعد اجرائی بکنند.

رسیدن به قدرت به هر قیمتی

کسی که می خواهد به قدرت برسد؛ قدرت مشروع اسلامی، این فرد که برای اینکه صاحب قدرت بشود، در کشوری ساز و کار مشروع قانونی الهی در آن حاکم است، آیا مجاز است هر کاری بکند؟

افرادی بیایند و صراحتا اعلام کنند مدل حکمرانی ما در اقتصاد سرمایه داری و کشیدن پای دولت بیرون برای حکمرانی اقتصاد است که این منطق صد درصد خلاف اسلام و قانون اساسی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است.

بیان سخنان خلاف قانون و اسلام در نطق تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری

شما در نطق تبلیغاتی حرفی می زنید خلاف قرآن، خلاف قانون مصوب جمهوری اسلامی و خلاف نظر رهبری … ، بعد عده ای شما را قبول می کنند، حالا می خواهی بروی اجرا کنی. آیا می توانید اجرا کنید؟ یا با مانع شورای نگهبان، مانع مجلس، مانع نظارت، مانع افکار عمومی، مانع رهبری برخورد می کنید. این چه نوع برنامه ریزی است! چه نوع تدبیری است! آیا این فریب نیست؟

باید برای این مسائل تصمیم گیری بشود. و می دانید چرا تصمیم گیری نمی شود؟ زیرا ما مدل حکمرانی مشتمل بر مردم سالاری دینی که هم مردم نقش خود را در انتخاب حاکمان داشته باشند و هم قوانین اسلامی به جامعیت اجرا بشود تولید نکردیم. به شعارها و کلیات این ۴۵ سال بسنده کردیم و دائم داریم ضربات جانکاه آن را نسبت به مسائل کلی کشور می کشیم.

صوت کامل این سخنرانی برای استفاده علاقه مندان در ادامه قرار داده می شود.