نشست تخصصی با عنوان «چالش های همکاری حوزه و دانشگاه با رویکرد علوم انسانی» در تاریخ ۲۰ جمادی الاولی ۱۴۴۴ در سالن همایش های موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام برگزار شد.

سخنران نشست

حجهالاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد مهمان این جلسه بودند.

محتوای نشست

دکتر اورعی در ابتدا اشاره کردند که مراد از همکاری حوزه و دانشگاه، همراهی است. ایشان افزودند: در این زمینه مرحوم آیهالله مصباح کاری را پایه گذاری کردند لکن صرفا در حوزه علوم انسانی انجام گرفت. این فعالیت در قالب ایجاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره رخ داد. در ابتدا صرفا شخصیت های حوزوی و دانشگاهی با یکدیگر گفتگو می کردند و اگر اشکالی به ذهن متبادر می شد در میان می گذاشتند. این دست امور همچنین در قالب پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انجام گرفت که با هدف هماهنگی تالیفات دانشگاهیان با نگاه های حوزوی پیگیری شد.

چالش های همکاری حوزه و دانشگاه با رویکرد علوم انسانی

امکان همکاری حوزه و دانشگاه در حیطه عقل و نقل

ایشان همکاری حوزه و دانشگاه را در دو حیطه عقل و نقل ممکن دانستند و ادامه دادند در حیطه عقل این ورود سهل تر و نقد تر است، اما گاهی در تعارض با فلسفه غرب است، بنابراین لازم است تا فلسفه اسلامی در محیط جهانی معرفی شود، این امر موجب می شود به چالش هایی که در این تقابل به وجود می آید پاسخ دهد.

سه چالش اصلی در خصوص همکاری حوزه و دانشگاه از نظر حجهالاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی

۱. هویت وجودی دانشگاه اساسا برای انتقال دانش غربی ها می باشد پس لازم است حوزه، علوم دانشگاهی را بخواند و سپس از نگاه عقلی و نقلی بسنجد و نظریه خود را ابراز کند.
۲. به طور کلی مشکلات ساختاری حوزه و دانشگاه و حضور منظم از ابتدای دروس سطح تا انتهای درس خارج مانع این می شود که طرفین از قلل دانش حوزه و دانشگاه بهره مند شوند.
۳.  معمولا حوزویان از اواسط دروس حوزه وارد دانشگاه می شوند و این سبب می شود که به جهت عدم تسلط کافی نتوانند از مواضع حوزوی و نظراتش دفاع کنند.
لازم به ذکر است که در پایان نشست «چالش های همکاری حوزه و دانشگاه با رویکرد علوم انسانی» به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.
جهت اطلاع از مشروح مطالب می توانید صوت کامل جلسه را بشنوید.