طالبه رهبر انقلاب اهتمام جدی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان است./ تعامل موثر موسسه مطالعات راهبردی و آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، حجت الاسلام والمسلمین دعائی، مدیرعالی موسسه با جناب آقای دکتر مهدوی خواه، معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی دیدار کرد.

موسسه مطالعات و نظریه تمدن اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین دعائی، رئیس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در این دیدار به تاسیس موسسه مطالعات برای تئوریزه کردن الگوی تمدن اسلامی و تلاش برای اثبات ظرفیت دین در پشتیبانی از تمدن اشاره کرد. ایشان عنوان کرد: سال ۸۶ این مجموعه به منظور رسیدن به مدل نرم‌افزاری استقرار تمدن نوین اسلامی تاسیس شد.
وی ادامه داد: این موسسه از چند سال پیش که هنوز گفتمان تمدن اسلامی مطرح نبود آغاز به فعالیت نمود. و پیرو مطالبه رهبر معظم انقلاب بر این مسئله متمرکز شدیم تا بتوانیم ظرفیت دین مبین را برای پشتیبانی از نظریه تمدن اسلامی اثبات کنیم.
رئیس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام همچنین به تولید نظریه های تمدنی و شناسایی نیازهای اجتماعی و فعالیت های صورت گرفته در این عرصه اشاره نمود. ایشان خاطر نشان کرد: بنابراین بخشی از فعالیت ها در عرصه روش شناسی تولید نظریه های تمدنی معطوف و فعالیت ها در قالب یک مجموعه دستگاه فقاهت ارتقا یافته دنبال شد.

موسسه مطالعات و تربیت مجتهدان تمدن پژوه

حجت الاسلام والمسلمین دعائی بیان کرد: بخش مهمی از فعالیت ها متمرکز بر آن بود تا نیاز اجتماع را شناسایی نموده و تبدیل به مسئله کنیم. و در نهایت نیز براساس آن دستگاه فقاهت رشد یافته راه حل پیدا کنیم و مدل سازی اتفاق بیفتد. ایشان ابراز کرد: امروز در این موسسه رسالت تربیت مجتهدین تمدن پژوه و تمدن ساز را دنبال می کنیم. در حال حاضر حدود ۸۲ طلبه مشغول به تحصیل می باشند. آنها در سطوح مختلف حوزوی، پایان نامه و رساله علمی متناسب با عرصه های تمدنی فعالیت می کنند.

مرکز تحقیقات تمدن اسلامی

وی به تلاش ها در راستای اخذ مجوز «مرکز تحقیقات تمدن اسلامی» به عنوان یکی از بخش های اصلی موسسه مطالعات اشاره کرد. ایشان رسالت این مرکز را انجام پژوهش های عمیق علمی برآمده از فقه نظام ساز دانست. و با تاکید بر اهمیت و لزوم همکاری و تعامل دوجانبه موسسه با آموزش و پرورش به عنوان نهاد موثر در امر پرورش دانش آموزان و تعلیم و تربیت آنان، اظهار داشت: تعلیم و تربیت ماموریت انبیای الهی است و رهبر معظم انقلاب این سال ها تاکید بر تحقق تعلیم و تربیت در تراز تمدن اسلامی داشته اند.
رئیس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق و خودکشی اشاره کرد. وی بر لزوم پیشگیری از این آسیب ها تاکید کرد. ایشان همچنین عنوان کرد: می بایست برنامه های منسجمی به منظور توانمندسازی خانواده ها و مدیران مدارس درنظر بگیریم. این امر بدان منظور است که ضمن برگزاری کارگاه ها و اردوهای مهارتی برای والدین و دانش آموزان، بتوان سطح دانش و مهارت های لازم را در مواجهه با چالش های اجتماعی ارتقاء داد.

ضرورت ارتقاء سطح آگاهی و بینش والدین و مدیران

جناب آقای دکتر مهدوی خواه در ادامه این جلسه، طرح ها و پیشنهادات به منظور تداوم مباحث دینی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی ارائه کرد. ایشان به معرفی ابعاد گوناگون یک طرح فرهنگی پرداخت. و با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی و اجرای همایش ها و کارگاه هائی برای والدین و مدیران و اساتید درمدارس به منظور ارتقا سطح آگاهی و بینش آنان گفت: در چندین ماه گذشته نشست هایی با نخبگان فرهنگی، رسانه ای، روانشناسی و تربیتی برگزار و در بستر آن دیدگاه ها و چالش ها بررسی شد.

طرح آسیب های اجتماعی

وی به طرح آسیب های اجتماعی و ضرورت بسترسازی پیشگیری از آن در مدارس اشاره کرد. ایشان تصریح کرد: در همین راستا مدیران مدارس و مشاوران به منظور همکاری و معرفی افراد متخصص در زمینه های مختلف به ویژه در موضوعات موردنیاز و مبتلا به دانش آموزان، دعوت می شوند تا از ظرفیت آنان در مدارس استفاده شود.
دکتر معین اصغری، شناسائی مدارس با شاخص هائی همچون برخورداری های فرهنگی و اقتصادی را از جمله ملزومات این طرح دانست. ایشان گفت: برای اجرای موفق طرح و الگو شدن آن در همه مدارس استان، می بایست تعامل با آموزش و پرورش برقرار شود. همچنین باید برنامه در یک بازه زمانی برنامه ریزی شودو پس از اجرا، تا اثرات آن پایش شود.

فاصله با جایگاه مطلوب در عرصه تعلیم و تربیت

جناب آقای دکتر مهدوی خواه، معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از این ایده و طرح خلاقانه استقبال کرد. ایشان عنوان کرد: پشتیبانی و حمایت از طرح در پرتو تعامل و همفکری، از جمله ملزومات این طرح است. اما باید توجه داشت که ما با آن جایگاه آرمانی و مطلوب و موردانتظار در عرصه تعلیم و تربیت فاصله وجود داریم.

وی بیان کرد: ساختار امروز پرورشی مدارس نیاز به توجه و توسعه دارد. بدین منظور که پاسخگوی انسان تراز انقلاب در راستای رسیدن به حیات طیبه باشد. دکتر مهدوی خواه خاطر نشان کرد: امروزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش آسیب های اجتماعی در چندعرصه از جمله اعتیاد، فرار از منزل و مدرسه، طلاق، خودکشی و همچنین رفتارهای پرخاشگرانه را شناسائی و دسته بندی کرده است.

ضرورت شناسایی علل زمینه ساز آسیب های اجتماعی

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان متغیرهای مختلفی را در ظهور وبروز آسیب های اجتماعی هر منطقه دخیل دانست. ایشان بیان کرد: علل زمینه ساز یک آسیب باید شناسائی و پیشگیری شود. و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر خود با معلمان، انتظار اصلی خود از معاونت پرورشی را پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانستند. به همین منظور در چندین ماهه اخیر ورود اصلی و دغدغه مند به این حوزه صورت داده اند.
دکتر مهدوی خواه از طرح  مورد حمایت موسسه مطالعات راهبردی به منظور شناسائی و تلاش برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ابراز خرسندی کرد. ایشان همچنین خواست جهت برگزاری دوره ها فهرستی از مربیان و مشاوران متخصص تهیه  شود. تا بر اساس مکاتبات و تائید مراجع ذی صلاح، افراد بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.
وی بیان کرد: نقطه عطف برنامه ها ایجاد تغییرات مثبت در جامعه و بهبود وضعیت خانواده ها و دانش آموزان است. و براهمیت صبر و تلاش در این مسیر تاکید کرد. ایشان درخواست نمود تا در پرتو تعامل سازنده موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان، با اجرای طرح های سازنده بتوان هم موانع موجود را با همفکری مرتفع کرد و هم به کاهش آسیب ها در نسل جوان کشور رسید، و در نهایت با تربیت جوان متعهد زمینه های تحقق تمدن اسلامی فراهم گردد.