بیش از 140 عنوان مقاله

| دانشنامه مباحث تمدنی

ورود | ثبت نام

توجه: اگر با سیستم عامل ویندوز لاگین می کنید نباید برای ورود از دکمه Enter بر روی صفحه کلید استفاده کنید بلکه بر روی دکمه ورود به سایت کلیک کنید. با ورود و یا ثبت نام در موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

سهم مکلف در نظام تربیت دینی از منظر فقه سنتی و روشنفکری در پنجمین پیش نشست همایش بین المللی فقه و تربیت بررسی شد

نشست علمی همایش بین المللی فقه و تربیت مهدی صارمی

خواندن این مطلب

2 دقیقه

زمان میبرد!

سهم مکلف در نظام تربیت دینی از منظر فقه سنتی و روشنفکری در پنجمین پیش نشست همایش بین المللی فقه و تربیت بررسی شد

پنجمین پیش نشست همایش بین المللی فقه و تربیت با موضوع سهم مکلف در نظام تربیت دینی از منظر فقه سنتی و روشنفکری، به همت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و با همکاری مرکز تخصصی فقهی امام رضا علیه السلام، مجمع عالی خواهران جامعه المصطفی خراسان و دبیرخانه همایش بین المللی فقه و تربیت برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی دبیر علمی نشست با تشریح ظرفیت های فقه شیعی و ضرورت گام برداشتن برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و حکومت اسلامی، اهداف همایش، اهمیت و محورهای آن را برشمرد.
استادیار جامعه المصطفی العالمیه با ارائه تعریفی از تربیت، موارد متعددی از ابواب فقهی را مرتبط با موضوع تربیت دانسته و بر ضرورت پژوهش های میان رشته ای تاکید کرد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین صارمی استاد مدعو نشست، ضمن بیان مفاهیم کلیدی از جمله تربیت، فقه، فقه سنتی، فقه روشنفکری، مکلف و … معانی متبادر از نسبت فقه و تربیت را برشمرده و معنای مورد توجه خود را تبیین کرد.
این مدرس حوزه و دانشگاه اقسام پدیده نواندیشی نسبت به یک حکم فقهی را در ضمن مثال هایی مطرح و از تقلیل سهم مکلف دراحکام به عنوان یکی از عملکردهای پنهان جریان روشنفکری یاد کرد و سه مقطع اصلی این جریان را معرفی نمود.
عضو جامعه محققین نخبه حوزه علمیه خراسان مداخلات فقه روشنفکری در ترسیم جایگاه مکلف را قایم بر دو مبنا دانست.

  1. مبنایی که متن دلیل شرعی را ناظر به تعیین مکلف، قضیه حقیقیه نمیداند بلکه آن را یک گزاره خارجیه می داند.
  2. مبنایی که میپذیرد در متن دلیل، مکلف معین است اما به دلایل مختلف از جمله تزاحم، مصلحت و … از آن دست برمی دارد.
    در خاتمه ارائه، این محقق برجسته موسسه مطالعات راهبردی علوم ومعارف اسلام نمونه هایی از تقابل جریان روشنفکری با فقه سنتی از جمله: ولایت در امر تربیت، مکلف در مساله امر به معروف ، تشخیص مشاور و … را شرح داد.
    و اما در بخش پایانی این نشست به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.
    علاقه مندان میتوانند جهت اطلاع از اخبار همایش بین المللی فقه و تربیت به نشانی http://hamayesh.miu.ac.ir/tarbiyt/fa/ مراجعه نمایند.
درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

دسته بندی مطالب

محصولات جدید

آرام بخش دلها
تومان
120,000
50%
نگرشی دیگر به اعتکاف – فلش کارت
تومان
25,000
50,000

جستجو کنید ...

تبلیغات

جهت جست و جو در محصولات در این کادر تایپ کنید

جهت جست و جو در بلاگ و دانشنامه ها در این کادر تایپ کنید