معرفی ظرفیت ها و دستاوردهای عظیم آموزشی، پژوهشی و میدانی حاصل بیش از یک دهه فعالیت های موسسه مطالعات راهبردی، و توجه به اهمیت بالای نگرش سیستمی به دین بعنوان مبنایی ترین نگرش این موسسه در پیاده سازی مدل های کاربردی توسط مدیر عالی موسسه مطالعات راهبردی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد محسن دعائی، مطلع سخن نشستی بود که با محوریت حضور ایشان و امام جمعه بندر عباس و نماینده محترم ولی فقیه در استان هرمزگان در محل موسسه برگزار شد. معرفی تنها مدل تهیه شده اسلامی به نام “مدل اسلامی ترک اعتیاد” با ضمانت ۳۰ تا ۴۰ درصد پایداری ترک به اذعان اساتید این مدل از محوری ترین مباحث این جلسه بود که مورد استقبال و توجه مدعوین محترم این دیدار قرار گرفت. یادآور می شود مدل ترک اعتیاد با رویکرد اسلامی، تنها مدلی است که با نگرش سیستمی به دین در طول مدت دو سال خارج فقه توسط یکی از برجسته ترین اساتید سطح عالی حوزه علمیه مشهد مقدس جناب حجت الاسلام شیخ محمد حسن وکیلی تدریس و توسط موسسه مطالعات راهبردی به مرحله اجرا رسیده و پشتوانه ی فکری آن، کتاب “درسنامه الگوی اسلامی ترک اعتیاد به موارد مخدر” نیز به زیور طبع آراسته شده است.

جهت آشنایی بیشتر با این مدل و عقد قرارداد با موسسه مطالعات راهبردی در زمینه اجرای این مدل در شهر یا محل خود می توانید در سامانه برخط موسسه مطالعات راهبردی کلید واژه “مدل اسلامی ترک اعتیاد” را جستجو و درخواست خود را در قسمت “تماس با ما” ارسال نمایید.

در ادامه این نشست و پس از بازدید از دستاوردهای علمی این موسسه و آشنایی با فعالیت های آن، حجت الاسلام عبادی زاده از این دستاوردها و توجه به رسالت تمدن سازانه ی این موسسه بسیار خوشحال و ضمن ابراز خرسندی از دعوت موسسه مطالعات راهبردی از ایشان، این جلسه را ایجاد کننده حلقه وصل میان مردم، مسئولین و جامعه فرهیختگانی در فضای تولیدات تمدنی و معرفی آنها به عموم جامعه دانستند. ایشان در ادامه و در راستای معرفی ظرفیت ها و نیازهای این استان، به ساحلخیز بودن، وجود مدارس علمیه بیست گانه، در خدمت بودن ظرفیت موسسات و دانشگاه ها، آمادگی کلیه نهاد های فرهنگی استان در پیاده سازی الگوهای تمدنی و استفاده از ظرفیت های پژوهشی موسسه در این استان، و دین دار و خون گرم بودن مردم را بعنوان ظرفیت های بالفعل این استان معرفی کردند. از سوی دیگر وجود نگاه های عالمانه و مطالعات پژوهشی را از جمله ی ضرورت های فراگیر شدن کلید واژه تمدن اسلامی در میان عموم افراد جامعه و به هدف رفع معضلات اجتماعی با ایجاد ساختارهای تمدنی دانستند.

پیاده سازی تمدن دریامحور از جمله محورهایی بود که حجت الاسلام عبادی زاده به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در بحث تمدن سازی بدان اشاره کردند و اذعان داشتند که توجه خاص به این نوع تمدن به جهت دریامحور و ساحلخیز بودن این استان از جمله نیازهای جدی ما در این استان است و از آنجاکه ۳۰ تا ۳۵ درصد مساحت کشور ما را سواحل دریا در بر می گیرند و حدود ۲۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی در کشور وجود دارد می بایست این مسئله در دستور کار نهادهای فرهنگی و پژوهشی قرار گیرد. ایشان در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری نسبت به دلهره مسئولین در دهه های گذشته از نزدیک شدن به دریا در فضای تمدن‌سازی اشاره نموده و بر لزوم پرهیز از این دلهره تا حد تبدیل شدن موضوع تمدن دریامحور به فرهنگ عمومی مردم تاکید کردند. در این راستا مسائل فرهنگی بنادر و سواحل استان در سلسله جلساتی با مردم و مسئولین به صورت اجمال شناسایی و ایده پردازی هایی در این زمینه صورت گرفت که مقرر شد این مسائل و ایده ها در اختیار موسسه مطالعات راهبردی قرار گرفته تا در زمینه تولید یک اثر پژوهشی فاخر نظیر شبکه مسائل تمدن دریامحور به عنوان پشتوانه کار اجرایی و عملیاتی به کار گرفته شود. تولید نرم افزار تمدن اسلامی به عنوان مبنایی ترین عنصر حرکت به سوی ساختار های تمدنی در وهله اول و توجه به سخت افزار های تمدنی در وهله دوم و انطباق نرم افزاری-سخت افزاری، و در نهایت ترویج کلید واژه تمدن اسلامی در سراسر جامعه از جمله محورهای سه گانه مهمی است که به اذعان ایشان می بایست مورد توجه و تدقیق کارگزاران سیاسی و دانشمندان کشور باشد. در این راستا قطعاً به یک کار مطالعاتی جدی نیاز داریم تا بتوانیم به سوال “چگونه می توان تمدن اسلامی را به لحاظ فکر و دغدغه و عمل در سطح عموم ترویج داد؟” پاسخ دهیم.

سوال بسیار مهمی که بعنوان حسن ختام این جلسه توسط مدیر عالی موسسه مطالعات راهبردی طرح و اعلام آمادگی ویژه برای پاسخگویی نظری و عملی به آن توسط موسسه تحت رهبری ایشان صورت گرفت این بود که چگونه می توان از ایده “تمدن دریامحور” برای حل یکی از معضلات فرهنگی موجود و مهم جامعه ایرانی اسلامی یعنی “ولنگاری فرهنگی دریامحور” بهره برد.

در پایان این جلسه مجلداتی از تولیدات علمی فاخر موسسه مطالعات راهبردی به امام جمعه محترم بندرعباس اهداء و نماز جماعت در معیت ایشان و مدیریت محترم موسسه مطالعات راهبردی اقامه شد.