نشست علمی با موضوع نقد اصالت وجود به تقریر آیت الله فیاضی با حضور استاد عبودیت در مکان سالن همایش موسسه مطالعات راهبردی توسط پژوهش مرکز تخصصی فلسفه و کلام اسلامی نور حکمت رضوی در تاریخ سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰ برگزار گردید و با استقبال بسیار بالای طلاب، اساتید و محققان همراه بود.
استاد عبودیت در ابتدا به تقریرهای مختلف اصالت وجود از جمله تقریرهای مرحوم علامه مصباح یزدی ره و آیت الله فیاضی حفظه الله و … پرداختند و در ادامه نقدهایی را که به تقریر استاد فیاضی وارد می شود اشاره فرمودند و تقریر صحیح و دقیق را براساس نظر صدرالمتالهین ارائه دادند.
قسمت دوم نشست به پرسش و پاسخ طلاب در مسائل مختلف فلسفی ادامه پیدا کرد از جمله سوالات طلاب بحث حکایتگری و تطابق در دستگاه اصالت وجود، انشاء صور توسط نفس، اتحاد نفس با واهب الصور، بداهت اصالت وجود، امکان انشاء نفس در خارج از بدن و …
استاد محترم در ضمن پاسخ به پرسش های طلاب به نکات فلسفی ارزشمندی اشاره کردند از جمله مرحوم ملاصدرا در بحث وجود رابط در پایان به همان نظر عرفاء که وحدت شخصیه وجود است می رسد و به آن اذعان می کنند.
این نشست با حضور آیت الله شیخ علی رضایی تهرانی همراه بود که در پاسخ به بعضی سوالات مرتبط با عرفان نکات دقیقی را متذکر شدند.
جلسه در یک فضای صمیمی برای ادامه مذاکرات علمی بین استاد عبودیت و آیت الله رضائی تهرانی و تعداد معدودی از طلاب به صورت غیر رسمی بعد از اقامه نماز ظهر ادامه پیدا کرد.