نشست بزرگداشت علامه مصباح یزدی (ره) به همت موسسه مطالعات راهبردی برگزار شد. این جلسه در ادامه سلسله نشست های حوزه علمیه خراسان در این موضوع بود که در تاریخ یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ با حضور طلاب و فضلا در سالن همایش موسسه به انجام رسید.

تبیین شخصیت حضرت علامه مصباح یزدی (ره) توسط استاد سید محمد محسن دعایی

مدیریت محترم موسسه حجت الاسلام و المسلمین استاد سید محمد محسن دعایی از شاگردان برجسته و قدیمی علامه هستند. ایشان در این نشست تخصصی شخصیت فرهنگی اجتماعی و سیاسی علامه مصباح را تبیین فرمودند.

علامه مصباح یزدی و مقابله با افکار مارکسیستی

حجه الاسلام و المسلمین دعایی در مورد نقش مهم حضرت علامه در تبیین علوم و معارف اسلامی برای جامعه طلاب و حوزویان و دانشجویان به ایراد سخن پرداختند. ایشان افزودند علامه مصباح (ره) با افکار مارکسیستی مربوط به اوایل انقلاب اسلامی به مقابله پرداختند

 ایشان معاونت آموزشی موسسه در راه حق زیر نظر علامه مصباح یزدی را بر عهده داشتند. لذا در تولید متون آموزشی برای دانش پژوهان نقش بسزایی ایفا کردند. استاد دعایی در ادامه نشست بزرگداشت علامه مصباح یزدی (ره) از ابعاد زندگی شخصی و اخلاق فردی حضرت استاد نمونه هایی را بیان فرمودند. ایشان مواردی از ساده زیستی و تلاش برای تحصیل علوم دینی توسط این علامه بزرگوار را یادآور شدند. ضمن این که به آثار ارزشمند این دانشمند کم نظیر از جمله تفسیر موضوعی و ابتکار ایشان در خلق این اثر اشاره کردند.

تأسیس بنیاد فرهنگی باقر العلوم

حضرت علامه مصباح در جهت بهینه سازی حوزه های علمیه و تربیت طلابی کارآمد بسیار تلاش کردند. و حتی افق اندیشه ایشان به مسأله بازسازی علوم انسانی دانشگاهی و ایجاد تحول در دانشگاه ها رسیده بود و در این رابطه اقداماتی انجام دادند. تأسیس بنیاد فرهنگی باقر العلوم در همین راستا انجام گرفت.
و در پایان همه طلاب و فضلاء حاضر در جلسه را به الگو برداری از این شخصیت جامع در زمینه های فردی و اجتماعی علمی و عملی و کاربردی توصیه و تشویق کردند.