بازدید مقامات عالی رتبه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی در مورخ روز چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ انجام شد.

حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین بهرامی، حجت الاسلام و المسلمین راشدی معاون پژوهشی مرکز، جناب حجت الاسلام و المسلمین خوانساری مسئول روابط عمومی و روابط بین الملل و جناب آقای دکتر نیکنام معاونت فنی برای یک بازدید چند ساعته از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به موسسه تشریف آوردند.
مدیریت عالی موسسه حجت الاسلام و المسلمین دعائی ،حجه الاسلام و المسلمین استاد واسطی عضو هیئت امنای موسسه و برخی اساتید و معاونت های موسسه در این بازدید حضور داشتند.
 نشست مذکور با بحث و گفتگو در محورهای متعددی همراه بود. از جمله این مباحث، پیشنهاد تولید نرم افزاری بود که توانمندی به هم وصل کردن سایر نرم افزارها و استفاده کامل از تمام محتویات تولید شده در فضای مجازی در یک موضوع را داشته باشد.
موضوع چت بادها و استفاده از این فناوری پیشرفته در مرکز تحقیقات اسلامی نیز مورد گفت‌ و گو قرار گرفت.
میهمانان گرامی با اظهار خوشحالی از بازدید از موسسه مطالعات راهبردی و ذکر خاطرات شیرین همکاری های سابق ،پیشنهاد همکاری گسترده تر را مطرح نمودند.
در این ملاقات مدیر عامل موسسه با توضیح مبسوط ساختار نوین موسسه مطالعات، پیشنهاداتی را جهت همکاری های مشترک ارائه نمود.
تولید نرم‌افزار پرقدرتی که نظریه تمدن اسلامی را پشتیبانی نموده و تمام مراحل مورد نیاز برای محققین در فضای تمدن پژوهی از نقطه آغازین تا تولید نظریه های تمدنی را پشتیبانی کند از جمله این پیشنهادات بود.
یکی دیگر از محورهای گفت و گو پیشنهاد تولید نرم افزار پیشرفته بر اساس هوش مصنوعی برای الگوریتم اجتهاد روشمند بر اساس مکتب های پیشرفته نظام‌های فقهی شیعه بود، که با توجه به کتاب الگوریتم فقه تمدنی استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین واسطی قابل پیگیری و طراحی است.
و همچنین نظر به اهمیت فوق العاده مباحث اخلاقی و معنوی و ضرورت توسعه تحقیقات و آموزش های معنویت پایه، تولید نرم افزاری که تمام معارف اخلاقی و آداب خودسازی و سیر و سلوک و معنویت براساس نظام عرفان اسلامی در آن پشتیبانی شده باشد، پیشنهاد گردید.
از دیگر ابعاد مورد گفت و گو درخواست طراحی بسته های نرم افزاری بود که ظرفیت حرکت به سمت اخلاق و تادب به آداب الهی و سیر و سلوک را تسهیل کند.
همچنین پیشنهاد همکاری در تولید نرم افزاری که نظریه طبقه بندی علوم بر اساس نگاه توحیدی اسلام در مقابل نظریه طبقه بندی کنگره و دیویی در آن منعکس شده باشد، ارائه شد .
ریاست محترم مرکز حضرت الاسلام و المسلمین دکتر بهرامی با مثبت ارزیابی کردن این پیشنهادات فرمودند: ما موظف هستیم دارایی‌های علمی خود را تجمیع کنیم و ضرورت تولید نرم افزاری که بتواند همه دارایی های علمی را در موضوعات تحقیقی و پژوهشی در دسترس محقق قراردهد، مورد تاکید ما نیز می باشد.
در مورد پیشنهاد تولید نرم افزار «مجتهدیار» به لطف الهی جناب استاد واسطی که خود صاحب نظریه اجتهاد سیستمی و تولید الگوریتم اجتهاد هستند، همکاری داشته باشند تا این پروژه مهم شروع و به نتیجه برسد.
البته پایگاه حوزه نت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با رنک بسیار بالا، قدیمی ترین سایت معارفی کشور بوده و همچنین نورلایت بزرگترین کتابخانه دیجیتال کشور است که بالغ بر ۱۰۰ هزار جلد کتاب در آن بارگذاری شده است .
در این جلسه که چندین ساعت به طول انجامید ایشان اظهار فرمودند باید افرادی که زندگی خودشان را برنامه ریزی می کنند به گونه ای در یک نرم افزار برنامه ریزی و آپشن های آن تعریف شوند و مورد استفاده قرارگیرد که به تغییر سبک زندگی و حرکت به سمت زندگی معنویت محور منطبق بر آداب های اسلامی بینحامد .
همچنین توافق شد که جهت آشنایی با نرم افزار های اسلامی، اساتید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به موسسه مطالعات اعزام شوند و به اساتید و طلاب این مجموعه آموزش بدهند.
در پایان تأکید شد که تفاهم نامه همکاری دو مرکز آماده و به امضا برسد و طرفین ضمن خوشحالی از این نشست بر لزوم همکاری جهت اعتلای معارف ناب اسلام تاکید کردند.