بیش از 140 عنوان مقاله

| دانشنامه مباحث تمدنی

ورود | ثبت نام
captcha

توجه: اگر با سیستم عامل ویندوز لاگین می کنید نباید برای ورود از دکمه Enter بر روی صفحه کلید استفاده کنید بلکه بر روی دکمه ورود به سایت کلیک کنید. با ورود و یا ثبت نام در موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های سایت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.

نشست تخصصی «چالش های همکاری حوزه و دانشگاه با رویکرد علوم انسانی»

چالش های همکاری حوزه و دانشگاه با رویکرد علوم انسانی

خواندن این مطلب

2 دقیقه

زمان میبرد!

نشست تخصصی «چالش های همکاری حوزه و دانشگاه با رویکرد علوم انسانی»

نشست تخصصی با عنوان «چالش های همکاری حوزه و دانشگاه با رویکرد علوم انسانی» در تاریخ 20 جمادی الاولی 1444 در سالن همایش های موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام برگزار شد.

سخنران نشست

حجةالاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد مهمان این جلسه بودند.

محتوای نشست

دکتر اورعی در ابتدا اشاره کردند که مراد از همکاری حوزه و دانشگاه، همراهی است. ایشان افزودند: در این زمینه مرحوم آیةالله مصباح کاری را پایه گذاری کردند لکن صرفا در حوزه علوم انسانی انجام گرفت. این فعالیت در قالب ایجاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره رخ داد. در ابتدا صرفا شخصیت های حوزوی و دانشگاهی با یکدیگر گفتگو می کردند و اگر اشکالی به ذهن متبادر می شد در میان می گذاشتند. این دست امور همچنین در قالب پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انجام گرفت که با هدف هماهنگی تالیفات دانشگاهیان با نگاه های حوزوی پیگیری شد.

چالش های همکاری حوزه و دانشگاه با رویکرد علوم انسانی

امکان همکاری حوزه و دانشگاه در حیطه عقل و نقل

ایشان همکاری حوزه و دانشگاه را در دو حیطه عقل و نقل ممکن دانستند و ادامه دادند در حیطه عقل این ورود سهل تر و نقد تر است، اما گاهی در تعارض با فلسفه غرب است، بنابراین لازم است تا فلسفه اسلامی در محیط جهانی معرفی شود، این امر موجب می شود به چالش هایی که در این تقابل به وجود می آید پاسخ دهد.

سه چالش اصلی در خصوص همکاری حوزه و دانشگاه از نظر حجةالاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا صدیق اورعی

1. هویت وجودی دانشگاه اساسا برای انتقال دانش غربی ها می باشد پس لازم است حوزه، علوم دانشگاهی را بخواند و سپس از نگاه عقلی و نقلی بسنجد و نظریه خود را ابراز کند.
2. به طور کلی مشکلات ساختاری حوزه و دانشگاه و حضور منظم از ابتدای دروس سطح تا انتهای درس خارج مانع این می شود که طرفین از قلل دانش حوزه و دانشگاه بهره مند شوند.
3.  معمولا حوزویان از اواسط دروس حوزه وارد دانشگاه می شوند و این سبب می شود که به جهت عدم تسلط کافی نتوانند از مواضع حوزوی و نظراتش دفاع کنند.
لازم به ذکر است که در پایان نشست «چالش های همکاری حوزه و دانشگاه با رویکرد علوم انسانی» به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.
جهت اطلاع از مشروح مطالب می توانید صوت کامل جلسه را بشنوید.

 

درباره نویسنــده
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه

دسته بندی مطالب

محصولات جدید

آرام بخش دلها
تومان
125,000
50%
نگرشی دیگر به اعتکاف – فلش کارت
تومان
25,000
50,000

جستجو کنید ...

تبلیغات

جهت جست و جو در محصولات در این کادر تایپ کنید

جهت جست و جو در بلاگ و دانشنامه ها در این کادر تایپ کنید