در تاریخ ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۴۴ درس اخلاق با عنوان «راه های کمال مؤمن» در حسینیه مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام برگزار شد.

استاد مدعو

حضرت آیه الله ضیائی حفظه الله مدرس دروس عالی و خارج حوزه علمیه مشهد مهمان این جلسه از درس اخلاق بودند.

محتوای جلسه

ایشان ابتدا به بیان چگونگی به کمال رسیدن مؤمن پرداختند و نحوه حفاظت از آن را تبین کردند. استاد ضیائی افزودند: انسان باید ابتدا صفات المؤمن را در خود ایجاد کند. امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه المتقین به ۷۰ مورد از این صفات اشاره می کنند. صاحب کتاب کافی در جلد دو به ۸۰ مورد از این صفات در احادیث اهل بیت اشاره کرده است، این صفات در کتاب بحار الانوار به ۱۲۰ عدد می رسد.
از جمله این صفات عبارت است از: «کیاست، خدا ترسی، فطانت، همت عالی داشتن و …»
مرحله بعد در مبحث راه های کمال مؤمن این است که انسان باید شاکر ایمانی باشد که خداوند نصیبش کرده و درجات ده گانه ایمان را طی کند.
در مرحله سوم این مسیر لازم است تا به کلید بصیرت که فقه و فهم عمیق است برسد. ائمه اطهار علیهم السلام در این رابطه فرمودند: «تفقهوا فی دین الله فان الفقه مفتاح البصیره».
در نهایت انسان باید عقل معاد و معاش خود را طوری تنظیم بکند که ما فوق انسان به انسان درجه بدهد نه اینکه انسان خودش خودش را بزرگ ببیند که این امر خیلی مضحک است.
استاد ضیائی در نهایت با توصیه طلاب به تخصص در هر یک از رشته های علمی غیر از علومی که در حوزه خوانده می شود گفت طلبه باید خود موضوع شناسی بکند و لازم است هر مجتهد شیعه در یک رشته علمی دیگر کار بکند و متخصص بشود.

صوت جلسه راه های کمال مؤمن

جهت بهره مندی از مشروح مطالب می توانید صوت کامل جلسه را بشنوید.