بسم الله الرحمن الرحیم

اولویت فرهنگی در جامعه> سبک زندگی> مهارت مدیریت احساسات > مهارت مدیریت احساس در مواجهه با خبر ها > آموزش مهارت تشخیص خبر درست از غلط.

الحمدلله رب العالمین و صل الله علی سیدنا و نبینا ابی القاسم محمد و علی ائمه المیامین.

السلام علیک یا حسن ابن علی ایها العسکری، سالروز میلاد امام حسن عسکری مبارک باد.

وظیفه مردم رجوع به متخصص دین:

امام حسن عسکری می فرمایند: و اَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ. هر یک از فقها که بر نفس خود مسلّط باشند و دین خود را حفظ کنند و با هوای نفس خود مخالفت ورزد و امر خدا را اطاعت کند، بر همگان واجب است که از او تقلید نمایند.

برای این که درست حرکت کنید، بروید سراغ کسانی که حقایق دین را به دست آوردند کسانی که قلبشون به ملکوت وصله، زیر علم آنها قرار بگیرید اگر دنبال این هستید که در راه خدا حرکت کنید یک خداشناس یک دین شناس میتواند انسان رو حرکت بده.

وظیفه عالمان دین نسبت به مردم

در روایتی دیگر حضرت در وصف عالمان بدکردار می فرمایند: فی صِفَهِ عُلَماءِ السُّوءِ و هُم أضَرُّ عَلى ضُعَفاءِ شیعَتِنا مِن جَیشِ یَزیدَ عَلى الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ علیهما السلام و أصحابِهِ ، فإنَّهُم یَسلُبونَهُمُ الأرواحَ و الأموالَ ، و هؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ یُدخِلونَ الشَّکَّ و الشُّبهَهَ عَلى ضُعَفاءِ شیعَتِنا فیُضِلّونَهُم .

یه عده ای هستند که مسلط می شوند بر قلوب شیعیان و آنها را از مسیر منحرف می کند و تعبیر می فرمایند که این افراد ضررشان برای اسلام و مسلمین بیشتر از ضرر لشکر یزید است.

زیان آنها براى شیعیان ناتوان (آسیب پذیر) ما بیشتر از زیان سپاه یزید براى حسین بن على علیهما السلام و یاران اوست؛ زیرا آنها جان و مال ایشان را گرفتند و این علماى بدکردار در دل شیعیان ناتوان ما شکّ و شبهه مى اندازند و گمراهشان مى کنند. یزید ابدان و اموال رو میگیره این افراد ارواح و نفوس شیعیان را می گیرد. این افرادی که با مطالب انحرافی تاثیر منفی روی نفوس شیعیان می گذارند، و جان و نفس مردم را فاسد میکنند.

ویژگی های مردم:

طبق سخن امیرمومنان سلام الله علیه مردم سه دسته هستند.

اَلنّاسُ ثَلاثَهٌ: فَعالِمٌ رَبّانی وَ مُتَعَلِّمٌ عَلی سَبیلِ نَجاهٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ اَتْباعُ کُلِّ ناعِقٍ یَمیلونَ مَعَ کُلِّ ریحٍ لَمْ یَسْتَضیئوا بِنورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ یَلْجَؤُوا اِلی رُکْنٍ وَثیقٍ.

مردم سه گروهند: دانشمند خداشناس، دانش جوی در راه رستگاری و فرومایگانی بی اراده و سرگردان که هر دعوتی را اجابت می کنند و به هر طرف که باد بیاید به همان طرف می روند، از نور دانش روشنایی نمی گیرند و به پایگاه محکمی پناه نمی برند. نهج البلاغه، قصار ۱۴۷

باید مراقب باشیم خبر و سخنی را بدون تحقیق منتقل نکنیم، نگوییم چون در فضای مجازی گفتند من هم می گویم زیرا در برابر سخنان خود مسئول هستیم.

خصوصیت بارز عالمان دین

روایتی دیگر از وجود امام صادق علیه السلام _که مستند جهاد تبیین است_ می فرمایند:

قال الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : عُلَماءُ شیعَتِنا مُرابِطونَ فِی الثَّغرِ الّذی یَلی إبلیسَ و عَفاریتَهُ ، یَمنَعونَهُم عَنِ الخُروجِ عَلى ضُعَفاءِ شیعَتِنا ، و عَن أن یَتَسَلَّطَ عَلَیهِم إبلیسُ و شیعَتُهُ .حدیث

امام صادق علیه السلام : علماى شیعه ما، نگهبانان مرز هستند که در آن سو ابلیس و دیوهایش قرار دارند و جلوى هجوم و یورش آنها به شیعیان ناتوان و آسیب پذیر ما و تسلّط یافتن ابلیس و پیروان او بر ایشان را مى گیرند.

به بیان دیگر علمای شیعه اینها کسانی هستند که کشیک می کشند مراقب هستند، شیاطین بر قلب های شیاطین مسلط نشوند. این تعبیر حضرت برای ما طلبه هاست، طلاب باید حواسشان جمع باشد و بدانند که کجاها شیاطین می آیند و روی افکار، احساسات و باورها تاثیر می گذارند.

منشا رفتار ها

نوع افکار و اطلاعات

اخلاق، روحیات و احساسات

دشمن روی افکار و احساسات سوار می شوند و تاثیر می گذارند.

افکار غلط تزریق میشه و در نتیجه احساسات غلط ایجاد می شوند و در نهایت انسان ها طبق آن رفتار می کنند.

اولویت فرهنگی در جامعه چیست؟

فرهنگ و سبک زندگی: همان مدل رفتار هاست. رفتارهایی که از طرز فکر و طرز احساس ها نشأت گرفته و در فضای فردی، خانوادگی و در فضای جامعه جریان دارد و آن را می سازد و به همین خاطر هم هست که فرهنگ فرد فرهنگ خانواده فرهنگ یک شهر فرهنگ مردم در یک کشور معنا دار می شود.

اولویت فرهنگی

بهینه سازی طرز رفتارها یا اصلاح طرز رفتارها

قاعده تشخیص اولویت: با توجه به اینکه کلیات و راهبردهای اصلی ثابت اند اما شرایط متغیر، اولویت‌های فرهنگی متنوع خواهد بود. وقتی مستقیم نمی تونیم محاسبه کنیم از قاعده تفکر معکوس استفاده می کنیم، تفکر معکوس یعنی ببین نباشد چه می شود.

با توجه به گره خوردن زندگی با فضای مجازی و بخش قابل توجهی از منابع دریافت اطلاعات و اخبار رسانه ها و فضای مجازی است، اولویت فرهنگی مادر عصر حاضر اصطلاح نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی و نحوه استفاده از رسانه می باشد.

جنگ شناختی:

غول های رسانه ای مدیریت افکار عمومی را به دست گرفته اند. و با انحراف افکار سعی درتسخیر احساسات دارند. به طوری که برآنند هر فرد بر اساس اهداف و تمایلات آن ها تصمیم بگیرد. این کلمه تصمیم گیری نقطه اتصال بین افکار احساس و رفتار هر کسی است که می‌خواهد انتخاب کند و تصمیم بگیرد.

تصمیم گیری:

تابع ها و متغیرهای تصمیم گیری ها در افراد: محاسبه نفع و ضررها است.

تعریف وظیفه طلاب در عصر حاضر با توجه به اولویت طرح شده:

طراحی بسته آموزش مهارت تشخیص خبر درست: وظیفه مخاطبین طلبه آموزش بحث مغالطات منطق به زبان عرف عمومی در قالب تصویر به همراه متن کوتاه، که به صورت انبوه فضای اجتماعی تزریق شود.

اگر بخواهیم حاکمیت اسلام برقرار بمونه این علم و پرچم باید استوار باقی بمونه اولویت یک کار جهاد تبیین در جامعه ما دادن این کلید است.

کلید> بسته مهارت تشخیص خبر درست از غلط> ابزار> علم مغالطات منطق.

ان شاءالله خداوند متعال به حق امام حسن عسکری و فرزند شان امام زمان علیهم السلام همه ما را در مسیر اقامه حق قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

 والحمدلله رب العالمین.