تمدن اسلام، آینده‌ای برتر در دنیای رقابت
پروفایل کاربری شما
موسسه مطالعات راهبردی
موضوع بحث: 

 « راهنمای بررسی سایت »

مساله بحث: 

 این سایت پاسخ چه سوالات و مسائلی است؟ و برای دست‌یابی به بهترین دید از محتویات سایت، چه صفحاتی را بررسی کنیم؟ 

(فایل متنی دو سخنرانی در توصیف موسسه و سایت موسسه)

پاسخ:

این سایت به پاسخ سوالات زیر می‌پردازد:

 فضای یک)

  1. وضعیت فعلی زندگی بشریت چگونه است؟
  2. بشریت تلاش حداکثری برای دست‌یابی به علم دارد، آیا روش تلاش او موجّه است؟
  3. بشریت تلاش حداکثری برای پیشرفت، توسعه و تمدن‌سازی دارد آیا روش و جهت تلاش او موجّه است؟
  4. برای دست‌یابی حداکثری به علم چه جهت‌گیری،‌ زمینه‌سازی، روش، محتوا و ابزارهایی لازم داریم؟
  5. برای تمدن‌سازی چه جهت‌گیری،‌زمینه‌سازی، روش، محتوا و ابزارهایی لازم داریم؟
  6. دین به‌عنوان یکی از پدیده‌ها در زندگی بشر،‌ چه هویت و ماموریتی دارد؟
  7. دین چه نقشی در دست‌یابی به علم دارد؟
  8. چه نقشی در تمدن‌سازی دارد؟
  9. چگونه نقش خود را در تمدن‌سازی ایفا و عملیاتی می‌کند؟

فضای دو)

  1. ماموریت حوزه‌های علمیه برای تمدن‌سازی چیست؟
  2. آیا «علم دینی» موجّه است؟
  3. مدل معرفتی تولید علم دینی چیست؟
  4. روش عملیاتی تولید علم دینی چیست؟

فضای سه)

  1.  چگونه می‌توان بیشترین کمیت و کیفیت و عمق را از واقعیت‌ها کشف کرد؟
  2. برای تحقیق در علوم انسانی چه روشی را پیشنهاد می‌کنید؟
  3. برای تولید علم و نظریه‌پردازی چه مدلی را پیشنهاد می‌کنید؟
  4. برای برنامه‌ریزی‌های کلان و راهبردی چه مدلی را پیشنهاد می‌کنید؟
  5. برای آینده‌پژوهی چه مدلی را پیشنهاد می‌کنید؟

فضای چهار)

  1.  برای تحقق عدالت در جامعه وبین‌الملل چه مدلی را پیشنهاد می‌کنید؟
  2. برای تحقق اخلاق در جامعه وبین‌الملل چه مدلی را پیشنهاد می‌کنید؟
  3. برای تحقق معنویت در جامعه وبین‌الملل چه مدلی را پیشنهاد می‌کنید؟
  4. برای ایجاد تحول در علوم انسانی چه مدلی را پیشنهاد می‌کنید؟
  5. برای مهندسی فرهنگی چه مدلی را پیشنهاد می‌کنید؟
  6. برای برنامه‌ریزی فرهنگی چه مدلی را پیشنهاد می‌کنید؟

 فضای پنج)

  1. چه بشود می‌گوییم جامعه درحال حرکت به‌سوی تمدن اسلام است؟
  2. مدل پیشرفت و توسعه اسلامی چیست؟
  3. چه منابع درسی و رشته‌های علمی در حوزه‌های علمیه آینده لازم است؟
  4. نقشه راه تحول درحوزه‌های علمیه چیست؟
  5. الگوی رصد اطلاعات مطلوب چیست؟
  6. برنامه راهبردی برای زندگی آینده چیست؟


توصیفی از کلّیت سایت: 

تلاش شده است این پایگاه اطلاعاتی، شبیه یک دانشنامه در مورد « تمدن‌سازی دینی » طراحی و محتواگذاری شود. (این سایت، یک سایت اطلاع‌رسانی نیست.)

تلاش شده است این پایگاه اطلاعاتی، قابلیت ارائه به‌صورت منبع آموزشی با عنوان «تمدن‌سازی دینی - مبانی، روش و نقشه راه» و عنوان «علم دینی با رویکرد تمدنی»،  به‌ارزش ۶۰ واحد درسی را داشته باشد. (دوره‌ای دوساله) انتقال به برنامه آموزشی تفصیلی

برای دست‌یابی به دیدی کلان و اجمالی از موسسه طبق تصویر زیر عمل کنید:



در صفحه «معرفی اجمالی موسسه» (تصویر زیر) هر کدام از محورها، به توضیحات تفصیلی لینک شده‌اند که می‌توانید از همانجا به صفحات بعدی منتقل شوید. (اگر موس را روی عبارت‌ها بلغزانید در کلمات بسیاری تبدیل به علامت دست می‌شود و می‌توانید همانجا کلیک کنید.) 

در صورت تمایل به بررسی بیشتر راجع به موسسه به قسمت آخر صفحه (کادرهای زردرنگ) بروید و روی آنها کلیک کنید.


در صورت تمایل به بررسی بیشتر در مورد موسسه، از منوی بالای صفحه، برگه "هویت و ساختار موسسه" را باز کنید.

انتقال به منشور اخلاقی موسسه

مرحله بعد: محتوای سایت

نقشه صفحه اول سایت، زیرساخت حیاتی سایت است. برای دست‌یابی به منطق این نقشه، پیشنهاد می‌شود طبق راهنمای زیر عمل شود: 

توجه!



کلیه کلمات و جملات داخل صفحه اول و داخل کادرها در صفحات دیگر کلیک می‌شوند.


در تصویر زیر:

قدم یک) منطق برنامه‌ریزی موسسه با کلیک بر کادر قرمز رنگ (بالای صفحه سمت راست) بررسی شود تا ساختار مفهومی و محتوایی موسسه به‌دست آید. (روی عبارت داخل کادر کلیک کنید.) 

قدم دو) روی عبارت زیر کادر ماموریت موسسه کلیک کنید تا تفصیلی از ماموریت موسسه که «طراحی سیستم‌های تمدنی» است حاصل شود. 

قدم سه) برای تحقق این ماموریت، نیاز به تبیین «مفاهیم پایه، مبناها، روش و نقشه‌ها» است لذا در قدم بعدی، روی کلمات داخل کادرهای آبی کلیک کنید تا فهرست مفاهیم، مبانی، روش‌ها و نقشه‌ها بررسی شوند. (داخل صفحات نیز روی هر عنوان که کلیک کنید توضیح تفصیلی آن عرضه می‌شود.)

قدم چهار) کلیه برنامه‌های تحقیقاتی، آموزشی و فرهنگی موسسه مبتنی بر موارد فوق هستند که با کلیک بر داخل کادرهای زردرنگ می‌توانید برنامه‌ها و محصولات هر قسمت را مرور کنید.


مهم: از نظر محتوایی، کل موسسه و سایت، در دو خط اول در زیر کادر قرمز رنگ،‌ خلاصه می‌شود (تصویر زیر)؛ که بر روی هر یک از کلمات اصلی آن می‌توانید کلیک کنید و توضیحات تفصیلی را بررسی نمایید: 



حلقه اتصال مباحث مبنایی با بحث «تمدن‌سازی» ، بحث «مدل علم دینی» است که ایده‌ای در این مورد،‌ در موسسه پردازش شده است و در قسمتی که در تصویر زیر مشاهده می‌شود به تفصیل بحث شده است: (روی کلمه «علم دینی» در صفحه اول سایت کلیک کنید.)


مجموعه مفاهیم به‌کار رفته در این سایت در جدول «توضیح مفاهیم کلیدی» به ترتیب حروف الفبا تعریف و دقیق‌سازی شده است و به توضیحات تفصیلی نیز لینک گردیده است: (این بسته مفهومی، کاربردهای بسیار زیادی دارد.)

توضیحات تکمیلی:

  1. در تمدن سازی دینی، مواجه با سه سوال هستیم که براساس چه مبانی‌ای، با چه روشی، براساس چه نقشه‌ای، این ایده پیگیری می‌شود؟ هر کدام از قسمت‌های صفحه اول تلاش کرده است به این پرسشها پاسخ دهد. (انتقال به نگرش سیستمی به دین)
  2. بسته مبانی معرفتی و بسته روش‌های لازم برای تمدن‌سازی دینی، به تفصیل ارائه شده است و تلاش شده است تا نیازهای اولیه به مبانی تکمیل شود. (همیشه می‌شنویم که گفته می شود برای تحقق علم دینی باید مبانی و روش‌هایمان تکمیل و تنقیح شود، این سایت تلاش کرد یک پیش‌نویس ویرایش یک از بسته مبانی و روش‌ها را عرضه کند تا در معرض نقد و نظر قرار گیرد.) انتقال به بسته مبانی + انتقال به بسته روش‌ها + انتقال به بسته نقشه راه
  3. این بسته در اصطلاحی تحت عنوان «پارادایم شبکه‌ای» نیز به‌عنوان رقیب سه پارادایم رایج علوم انسانی موجود نام گذاری و عرضه شده است. اصطلاح نگرش شبکه‌ای (رجوع شود به شکل شبکه هستی)، عدل شبکه‌ای، انسان شبکه ‌ای،‌ رفاه شبکه‌ای، تحقیق شبکه‌ای و ...به‌عنوان پیشنهاد عرضه شده است. (انتقال به پارادایم شبکه‌ای)
  4. برای پاسخ به سوال سوم که با چه نقشه‌ای این کار انجام می‌شود ، در قسمت نقشه مسائل و نقشه راه ، ترکیب کلیدمفهوم‌های زیادی ارائه شده است و در نهایت «نقشه سازه‌های تمدنی»به عنوان یک پیش‌نویس ویرایش یک عرضه گردیده است. (انتقال به نقشه تمدنی)
  5. در کادرهای زردرنگ قسمت پایین صفحه اول، فهرست پروژه‌هایی که در قسمت آموزش و تحقیقات و فرهنگی،برعهده مجموعه‌های حوزوی است که به سرانجام برسانند ارائه شده است .
  6. منطقی برای نظریه‌پردازی در این قسمت ارائه شده است که پیش‌نویس ویرایش یکی است که شاید تجربه جدیدی باشد. (انتقال به مدل نظریه‌پردازی)
  7. روشی برای استنباط و اجتهاد در مقیاس فرآیندها، با عنوان «اجتهاد سیستمی» پیشنهاد اولیه گردیده است. (انتقال به اجتهاد سیستمی)
  8. نمونه محصولات تولید شده با این روش، در بحث «مدل آموزش پنج بعدی» ، «شاخص‌های خلاقیت» ،‌‌ «رسانه اثربخش» و «نان در اسلام» عرضه شده است.
  9. تعریف وشاخص‌سازی برای فقه تمدنی و تهیه فهرست ابواب فقه تمدنی و اصطلاح «توضیح المسائل تمدنی» پیشنهاد شده است.(انتقال به ابواب فقه تمدنی)
  10. سرفصل‌هاو واحدهای درسی که طلاب درس خارج ، برای ورود به فضای طراحی سیستم‌های تمدنی باید بگذرانند ارائه شده است. (همچنین در قسمت حوزه تمدن‌ساز، پروتکل‌های تحصیلی در تک‌تک علوم حوزوی پیشنهاد اولیه شده است) (انتقال به حوزه علمیه تمدن‌ساز)
  11. بازخوانی آموزه‌های دین در مقیاس کلان وکاربردی، به‌صورت کارگاه‌های نگرشی دیگر عرضه گردیده است. (انتقال به کارگاه‌های نگرشی دیگر)
  12. شناسنامه و برنامه اجرایی دوره‌های آموزشی کاربردی، شاید جلب توجه کند. (انتقال به نمونه‌ای از دوره‌ها)
  13. بیست مورد ایده، تحت مِنوی نظریه‌پردازی، توضیح تفصیلی داده شده است. (انتقال به فهرست ایده‌ها)
  14. ۵۰ درصدمطالب مربوط به پنج سال آینده از برنامه ده ساله است که تلاش شده است شفاف‌سازی درمسیر و محتوا وروش صورت پذیرد. (انتقال به برنامه ده‌ساله)
  15. فایل‌های مختصر موجود در منوی بانک اطلاعات شاید جالب و کاربردی باشند،‌ در موضوعات مختلف با فرمت‌های مختلف،نیازهای طلاب اهل تحقیق، هدف‌ گرفته شده است که اکثر آنها تولید موسسه است. (انتقال به بانک اطلاعات)
  16. قسمت‌های بسیار زیادی از صفحات داخلی به صفحات دیگر برای توضیحات بیشتر و مرتبط ، پیوندداده شده است.
  17. جستجوی سایت، مرتبط‌ترین گزینه با کلیدواژه جستجو شده را ارائه می‌دهد.
  18. گزارش عملکرد سال ۹۲ را اگر ببینید شاید فایده‌ای داشته باشد. (انتقال به گزارش عملکرد)
  19. ۹۰ درصدمطالب سایت، منبع ارجاع ندارد و تولید موسسه است.
  20. در قسمت اخبار و اطلاع رسانی و انجمن‌های بحث‌وگفتگو تلاش شد یک الگوی رصد اطلاعات ارائه شود. (انتقال به انجمن‌ها)

انتقال به سرفصل‌های آموزش سایت

پیش فرض ها: 
فرضیه بحث: 
تبیین بحث: 
نتایج آثار و لوازم پذیرش بحث: 
تیترها